Min kost och antiinflammatorisk mat (IFD)

När jag i juli fick besked om att cellgiftsbehandlingarna inte hade hjälpt blev jag givetvis förtvivlad. Det var ju dessa 12 omgångar av cytostatika som jag hade satt allt mitt hopp till och nu visade det sig att cancern överlevt gifterna med bravur. Till skillnad från tidigare började jag då läsa på i ett försök att finna ytterligare vapen, utöver den medicinska behandlingen, som kan hjälpa mig i denna strid. Att plöja igenom den uppsjö av information som finns är inget lätt uppdrag, särskilt inte när en del skriverier motsäger varandra och den vetenskapliga evidensen kan ifrågasättas. Men jag har ändå, med hjälp av lite sunt förnuft, hittat mitt sätt att föra denna fortsatta kamp på. Ett sätt som fokuserar mer på helhet och skiljer sig ganska mycket från mitt tidigare 6 månaders stridande. Kost har blivit en viktig del  i min vapenarsenal och jag tänkte ge er en liten inblick i hur jag äter just nu. Vill dock betona att varje cancerkamp är individuell – mitt sätt är anpassat efter min kropp och mina förutsättningar. Så läs gärna och inspireras, men sträva efter att hitta din balans utifrån dina förutsättningar.

balance-110850_960_720

Kort beskrivet kan man säga att jag försöker äta så ren, naturlig mat som möjligt. Jag äter ofta och näringsrikt. Jag vill få i mig ämnen som stärker mitt immunförsvar och dämpar inflammatoriska processer i kroppen. Samtidigt vill jag utesluta mat som skapar inflammation och kan gynna cancercellerna. I stort skulle den mat jag äter kunna benämnas som IFD-kost (Inflammation Free Diet, antiinflammatorisk mat). Ni som är nyfikna på vad just IFD-kost innebär kan exempelvis kika in här, här och här för lättillgänglig information.

Så vad innebär min kosthållning i praktiken? Jo, jag använder nästan enbart ekologiska råvaror och utesluter halvfabrikat, vitt mjöl samt processat socker. Till stor del undviker jag laktos och  gluten, men äter ändå t.ex. fullkornsprodukter med jämna mellanrum (svårt annars när man lever med en pastatokig italienare). Gällande kött så förtär jag det väldigt sällan, blir mest fisk. Ok, det var en hel del ”inte”, så man kan ju fråga sig vad jag egentligen äter? För att ge er några exempel:

  • Grönsaker i stora lass, gärna färggranna sådana. T.ex. morot, lök, spenat, sötpotatis, broccoli, rödbetor, tomat, sallad, blomkål, aubergine kål, squash, sparris, groddar…

vegetables-790022_960_720

  • Baljväxter så som linser och sojabönor.
  • Fisk, äter jag någon gång i veckan. Väljer helst vildfångade firrar.
  • Frukt, nästan uteslutande bär (hallon, jordgubbar, blåbär) och citrusfrukter.
  • Nötter och frön (t.ex. chiafrön, solrosfrön, linfrön cashewnötter,  pumpakärnor, mandlar, paranötter).
  • Oljor, väldigt mycket. Använder oljor gjorda på exempelvis oliv, raps, kokos, avokado, linfrö, valnöt, hasselnöt samt hampfrö.
  • Kryddor är oerhört antiinflammatorsikt. Särskilt gurkmeja, vitlök, lök, ingefära, chilipeppar och curry.

Åh, det var svårt att punkta ner allt jag äter. Ser ju lite torftigt ut om man bara tittar på listan… Jag får i mig så mycket mer! Med lite fantasi kan maten varieras i nästintill oändlighet. De flesta produkter jag utesluter går dessutom att ersätta med annat, så maten blir inte så väldans annorlunda jämfört med hur jag åt tidigare. Jag använder exempelvis mandel- och kokosmjöl samt havre-, mandel-, och kokosmjölk. Med hjälp av alternativa produkter bakar jag bröd och annat gott. Jag gör egna sylter samt frossar i quinoa, bovete, kokoschips, jordnötssmör. Dricker grönt te, slurpar i mig mina smoothies, gör chiapuddingar, äter mörk choklad…

Äsch, ni får helt enkelt följa min blogg och på så vis skapa er en bättre bild av vad jag äter. Det går liksom inte att fånga i ett inlägg. Jag vill också tillägga att detta är min kosthållning just precis nu. Den kan förändras och kommer förmodligen att göra det i viss utsträckning när jag väl har bekämpat cancern. Mat är ett av livets glädjeämnen och nästa gång jag åker till Italien vill jag sluka världens godaste Margherita. Samt avnjuta ravioli fylld med pumpa och salsiccia. Men just nu ligger fokus på att stärka min kropp på alla sätt jag kan för att klara av den här cancerkampen. Och jag tycker att den mat jag äter hjälper mig med det.

Så, det var min kosthållning i stora drag.  Några frågor eller funderingar?

Annonser

10 reaktioner på ”Min kost och antiinflammatorisk mat (IFD)

    • Har inte så jättebra koll på varken paleo eller lchf så skulle nog egentligen behöva läsa på lite mer innan jag uttalar mig. Men av det jag har sett så tycks det ändå finnas stora likheter med min kosthållning, särskilt den paleolitiska maten där även mejeriprodukter verkar uteslutas. IFD-kosten inriktar sig specifikt på att hämma inflammationsprocesser i kroppen och stärka immunförsvaret. Olika livsmedel har olika IFD-värden beroende på huruvida de uppfyller dessa kriterier, så jag kan därför tänka mig att det finns en del skillnader, särskilt på ”produktnivå”. Men skulle som sagt var behöva läsa på lite mer om paleo och lchf. Tack för tipset om ditt favorittillskott! Ska absolut kollas in 🙂

      Gilla

  1. Ping: Açaibollar | pantarei

  2. Ping: Smått och gott | pantarei

  3. Har du några bra tips på frukost om man håller sig till IFD? Håller på att gå över till den pga olika sjukdomar. Tänker att jag vill försöka göra vad jag kan själv för att må så gott som möjligt. Men tycker det är himla svårt att hitta förslag till frukost. Är gammal mackätare till frukost plus en kopp kaffe. Ägg, hur gör du med det? Är också pastaälskare o har alltid varit så svårt…Tack för en fantastiskt fin och tänkvärd blogg! Hittade hit häromdagen.
    Anna-Karin

    Gilla

    • Hej Anna-Karin!

      Tack för dina ord och vad kul att du har hittat hit! Spännande att du är intresserad av IFD-kost, jag är verkligen ingen expert men äter för det mesta utifrån antiinflammatoriska principer och tycker det gör gott för min kropp. Håller med om att det där med frukosten kan vara en svår nöt att knäcka, är själv en frukostmänniska och har fått prova mig fram ganska mycket (gör det fortfarande) för att hitta trevliga morgonmål. Dessutom kan vissa alternativ kräva lite jobb, så det är ju alltid en avvägning hur mycket tid man har. Här kommer hur som helst några exempel på vad mina frukostar kan innehålla, recept till samtliga förslag finns på bloggen (scrolla längst ner på sidan, tryck på rutan ”kategorier” och välj sedan ”recept”):

      – Fröknäcke/glutenfritt bröd/fullkornsbröd med t.ex. mosad avokado blandat med rapsolja, ost, hummus eller nötsmör.
      – Gröt gjord på blandade gryn (som bovete, havre, quinoa, amaranth, teff) och bär
      – Smoothies av olika slag (gröna eller med bär)
      – Chiapudding
      – Smoothiebowl (alltså typ smoothie som äts som yoghurt, brukar toppa med frön och hackade nötter osv).
      – Chiapannkakor (brukar ha ett gäng i kylen, så är de bara att ta fram på morgonen).
      – Nötter
      – Kokade bär med kanel, psylliumhusk, mandelmjöl, nyponpulver, hampafrön, pumpakärnor, bipollen, hackade nötter
      – Grönsaker som morotsstavar, gurka, broccoli, avokado
      – Egenpressad juice, grönt te eller vatten med färskpressad citron

      Det var några exempel och en del kräver alltså lite mer jobb än andra. Tror som sagt det gäller att prova sig fram och hitta det som passar en själv utifrån smak och tid. Tänker också det är viktigt att inte stirra sig blind på ifd-siffror, utan att äta det man har lust med – det viktiga är liksom balansen. När det kommer till ägg så äter jag det ganska sällan, mest för att jag inte är särskilt förtjust i det, men det händer ibland att jag använder ägg i recept eller gör en omelett.

      Ojdå, det blev ett väldans långt svar. Hoppas att det gav dig något och stort lycka till med frukostarna!
      Ps. Om du hittar någon egen höjdare så får du gärna tipsa 🙂

      Gilla

      • Bara trevligt med långt svar, fortsätt med det 😉 Ja det är en omställning det ska man ha klart för sig. Men målet lockar ju, att må bättre så det överväger mestadels. Tror också att för att hitta en bra balans, så ska man inte stirra sig blind på siffror även om de är bra som vägledande. Tack för alla frukosttips, lovar att höra av mig om jag skulle hitta något eget som blir bra! Hoppas du mår så bra du kan med kropp och själ och håller alla tummar för att du ska bli frisk! Beundrar din inställning och att inte ge upp. Du verkar fånga ögonblicken i livet o kunna njuta av dem. Även om jag förstår att du har det svårt emellanåt. Take care!
        Anna-Karin

        Gilla

  4. Tack för en otroligt inspirerande text! Jag har precis blivit diagnosticerad med en reumatisk sjukdom och försöker anpassa min kost så antiinflammatoriskt som jag kan utan att vända ut och in på mig och min familjs matvanor.

    Gilla

    • Hej Pernilla, tack för din värmande kommentar! Är ett verkligen fan av IFD-kost och tycker det har hjälpt mig under min sjukdomsprocess, inte minst när det kommer till immunförsvar och återhämtning i samband med behandlingar. Känner också igen att det kan vara svårt med kostförändringar och tänker som du att det bör ske på en rimlig nivå – ett steg i taget. Tror det är större chans att förändringarna blir bestående då. Önskar dig all lycka till med din reumatiska sjukdom och antiinflammatoriska kosten!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s