Tips – Blötlägga nötter och frön

image

Nötter och frön är en av grundpelarna i min dagliga kost, de slinker ner som komplement både till frukost och mellanmål. Men innan de hamnar i munnen så får de ta sig ett vattenbad. Blötläggning av nötter/frön har nämligen flera fördelar.

Nötter/frön innehåller så kallade enzymblockerare (antinutrienter), vilket skyddar dem från att förstöras innan de hamnar i jorden och kan börja gro. Dessa ämnen utgör således ett naturligt försvarssystem, allt för att nöten/fröet inte ska skadas av insekter eller börja gro i fel förhållanden. Bra för nöten, mindre bra för nötälskare som mig själv. Enzymblockerare gör det nämligen svårare för kroppen att ta upp viktiga näringsämnen. Dessutom blir nötterna mer svårsmälta, vilket kräver en del jobb av mag- och tarmkanalen.

Men det är alltså här som blötläggningen kommer in. Genom att nötterna får ta sig ett dopp så ger man dem nämligen illusionen  av att de nu har hamnat på en fin plats där de kan börja gro. Enzymhämmare bryts ner och näringsämnen aktiveras. Nötterna liksom ”vaknar till liv”. Fiffigt va?!

Så för att summera det hela: blötläggning tar bort enxymblockerare som alltså stör näringsupptag och som kan irritera känsliga tarmar. Blötläggning underlättar därmed matsmältningen, ökar mängden vitaminer och mineraler som kroppen kan absorbera och gör nötterna mer alkaliska. Som pricken över i:et innebär nötternas uppmjukade textur att de blir enklare att använda vid bakning/matlagning (när de ska mixas)

För dig som nu blivit sugen på att blötlägga fina nötter/frön, här kommer några enkla hållpunkter:

  • Skölj alltid nötterna/fröna innan blötläggning.
  • Lägg dem i en skål/glasburk och täck med vatten. Gärna 2-3 ggr så mycket vatten som nötter.
  • Låt de vattentäckta nötterna stå i rumstemperatur, eller i kylskåp om det är riktigt varmt ute.
  • Byt gärna vatten en gång under blötläggningen, särskilt om nötterna ligger i mer än 8 timmar. Olika nötter/frön har olika blötläggningstider (mandel: 8-12 h, hasselnöt och pekannöt: 4-6 h, cashewnöt och solrosfrön: 2 h, valnöt: 4 h, pumpafrön: 5-6 h, sesam- och linfrö: 8 h)
  • Skölj alltid noga innan du använder blötlagda nötter/frön.
  • Om du inte ska använda nätterna direkt (t.ex. Vid bakning), så låt de torka utspridda på ett papper (eller i ugn vid låg temperatur). Ät inom några dagar och observera att det finns viss risk att nötterna möglar om de inte torkat ordentligt.

Då var det färdigtipsat för den här gången! 

4 reaktioner på ”Tips – Blötlägga nötter och frön

  1. Å du har en sån inspirerande blogg! Ska absolut prova glassen du har gjort, älskar ju glass så mycket 😊 tänker på dig ofta ❤

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s