Höstens lilla röda

Mitt immunförsvar har fått slita de senaste dagarna. Det är bara att konstatera att hösten är här med sin hosta, sin feber och sina snuviga näsor. Nu är jag i alla fall på benen igen och vill passa på att leverera det utlovade tipset på en immunförsvarsboostare, nämligen (tamtamtam)..rönnbär!

image

Jag är en väldig bärfantast. Och då menar jag väldig. Det går nästan inte en dag utan att jag slukar en näve eller två utav någon av våra bäriga läckerheter. Men rönnbär? Det är en helt ny upptäckt! Tidigare har dessa orangeröda små ting mest fått mig att tänka på höst och på den gången min syster stoppade ett i näsan efter att ha inspirerats av berättelsen om ”Madicken” (Astrid Lindgren). Hon var runt fem, bäret satt där det satt och det blev ett himla liv. I ärlighetens namn har jag nog förträngt det mesta. Sen den dagen har i alla fall rönnbärets uppenbarelse gjort mig både fnissig och ångestfylld.

Men för några veckor sen stannade jag till framför ett av träden. Fnissade (aningen ångestfyllt), blickade upp mot bladen och tog mig en rejäl titt på den närmaste rönnbärsklasen. Och efter att ha ägnat en stund åt tanken på min systers näsa, så slog det mig plötslig som en blixt från klar himmel; ”Går inte de där bären att äta?!?”. Sen promenerade jag hem, googlade mig igenom min okunskap och insåg att jag var eviga höst promenerat omkring bland ett riktigt vitaminpiller utan att ha en aning om det. Kul.

Den insikten gav mig i alla fall eld i baken. De senaste veckorna har jag varit på vartenda rönnbärsträd i området, jag har fryst in och jag har torkat. Luca har suckat. Men så förstår han ju sig inte riktigt på det här med bär heller. Kaffe och pasta is the shit liksom.

image

Jag äter ju ofta antiinflammatoriskt. Då är antioxidanter en viktig komponent eftersom de skyddar mot fria radikaler. Bär är fyllda med antioxidanter och just rönnbär innehåller bl.a. stora mängder C-vitamin (här står mer om näringsinnehåll). Jag vet inte alls om det stämmer, men jag har hört att det räcker med tre rönnbär per dag för att uppfylla det normala dagsbehovet av C-vitamin. Något oklart, men det är hur som helst ett bär med krut i. Smaken är rätt sur, men plockar man bären efter första frosten (eller fryser in) så blir de sötare.

Jag är alltså en rönnbärs-novisch och just nu provar jag mig fram. Jag har därför har inte så mycket mer att komma med för tillfället. Experimenterandet pågår och dessutom kan man ju tycka att 427 ord om ett bär faktiskt räcker. Hur som helst så mottages alla tips och erfarenheter med öppna armar. Finns det någon rönnbärsplockare därute?

2 reaktioner på ”Höstens lilla röda

  1. Spännande med rönnbär det måste jag plocka och prova att äta! Jag plockade mängder med lingon i somras så äter det nästan varje dag nu 😊 kramar till dig 💖

    Gilla

    • Det får du prova :)! De har lite speciell smak, men jag tycker de är helt ok och med tanke på näringsinnehållet så äter jag det gladeligen. Lingon är annars också en favorit här hemma, perfekt att du plockat och laddat frysen 😀! Kram på dig

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s